Världens GODASTE bröd!

Varje jul bakar pappa ett visst sorts bröd... och ibland när man kommer ner o hälsar på har han gjort lite extra så man kan ta med det hem sen.

Jag vet inte hur många ggr alla barnen har tjatat om receptet, och nu fick vi det äntligen!

Smet ner till affären, handlade det som skulle, och hem o baka!
Hur LÄTT som helst att göra... ingen jäsningstid eller sånt tjaffs hehe

Rekomenderar STARKT att ni gör detta brödet! GOTT och NYTTIGT! Linfrö som e bra för magen o massa annat!
Jag äter brödet som det är, ev lite smör på bara. Det smakar bra både som matbröd och till fikat!


Recept:
10 dl vetemjöl
2 dl grahamsmjöl
3 tsk bikarbonat
1 tsk salt
1 dl solroskärnor
1 dl linfrön
1 dl russin
1½ dl hela nötkärnor (ex hasselnötter)
1-1½ dl ljus sirap
10 dl filmjölk
(matfett till formen)

Sätt ugnen på 175 grader
Smörj 2 avlånga bakformar som rummer ca 1½ liter vardera
Blanda alla torra ingredienser i en stor bunke
Tillsätt sirap och filmjölk, och rör samman till en slät smet.
Fördela smeten jämnt i formarna och placera i nedre delen av ugnen
Grädda i 60 minuter
Stjälp de nygräddade bröden ur formarna och låt de svalna inlindade i bakduk/handduk.

Svårare var det inte! Bara att blanda ju och in i ugnen. Jag lovar...det blir GUDOMLIGT gott!
Nu ska jag mumsa vidare... *fniss*

(Det går alldeles utmärkt att frysa, och smakar lika gott ändå!)


Kommentarer
Postat av: Mika

det ser riktigt gott ut :)

2010-01-05 @ 16:57:53
URL: http://mikaheltenkelt.blogg.se/
Postat av: lilla my

Både såg och lät gott så jag skulle gärna ha bakat det på direkten men just nu passar det inte när jag försöker avstå från kolhydraterna.Kram vännen och ha en bra kväll.

2010-01-05 @ 18:30:00
URL: http://www.metrobloggen.se/miumiu
Postat av: argsinta my

är så peppad på att baka detta!

ser både gott och nyttigt ut.

måste bara få plats i frysen;)

fin rosa blogg!

2010-01-08 @ 15:34:18
URL: http://argsintamy.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0