Missbrukar-personlighet del 2

Forsättning...

Sen när jag började släppa på kontrollen, gick det mer o mer över till självskadebeteende. Jag missbrukade rakblad, tändare osv. Människor som inte har den erfarenheten, vet ofta inte att det är så likt en drog det bara kan bli. Och det finns en vetenskaplig förklaring till det.
När man gör sig illa frigörs en massa ämnen i hjärnan. Mest är det adrenalin såklart. Och denna kick får en att må bra. Kroppen ger sin egen drog.
Det kanske kan låta enkelt att bara skippa den där adrenalinkicken, men det är det inte. Eftersom man oftast skär sig när man har enorm ångest, så ger denna kicken omedelbar verkan. Det finns inga läkemedel som verkar så extremt snabbt. Och enligt mig, inte heller några som ger så bra effekt mot ångesten.
Det blir oerhört snabbt till en vana.
För mig, var denna drog absolut svårast att sluta med.
Och inte nog med det... det är även den drog som snabbast etsar sig fast! Det behövdes bara en eller två gånger, sen fastnade jag i detta beteende!
Många säger att heroin fastnar väldigt snabbt (jag har aldrig testat heroin) och att man kan bli beroende efter att bara ha testat en gång.
Om det är så, så kan jag definitivt säga att självskadebeteendet är minst lika beroendeframkallande.
Jag hade perioder då jag inte klarade av att vara utan de kemiska kickarna i hjärnan, och det slutade med att jag skar mig varje kväll, som en ritual, även om jag inte hade ångest.

Om jag får veta att nån precis börjat skära sig så gör jag det mesta i min makt för att varna om detta... dock är det tyvärr ofta för sent eftersom behovet av att lindra ångesten är så starkt hos den personen.
Men jag kan iallafall låta folk veta att de ska vara aktsamma, försöka stå emot osv, eftersom det är så vansinnigt svårt att låta bli.

Fortsättning följer...

Kommentarer
Postat av: Ylva

Jag vet precis vad du pratar om. Jag har inte slutat även om min bästa kniv är hos psykologen.

2010-01-06 @ 14:16:18
URL: http://ypax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0