Diagnostisera fibro?

Fått en fråga om hur man sätter diagnosen fibro.

Vanligtvis går man igenom ett antal blodprover på sin vårdcentral, i jakt på nån reumatisk sjukdom. Men trots smärta i leder o muskler, så syns inget på proverna. Jag gick till vc i flera år och kollade, ibland fanns det nån minimal höjning i led-proverna (inflammation i ledvätskan) men oftast inget alls.  Efter mycket om och men med massa turer hit o dit och smärtmediciner utan verkan, träffade jag en ny läkare på vc som tyckte jag skulle kollas upp för fibro.
Han skickade en remiss till en smärtklinik och där gjordes utredningen.

En ganska enkel utredning... Det var lite frågor på hur smärtan var, hur länge jag haft den och hur den påverkade mitt liv. Sen användes en liten tryck-apparat för att kolla min smärttröskel. Med denna apparat tryckte de på en massa olika punkter på min kropp. Dessa pungter kallas Triggerpunkter. Jag fick säga till när det gjorde ont, och de läste på apparaten hur hårt de hade tryckt.
Om mer än 11 av punkterna visade sig vara överkänsliga (dvs de behövde inte trycka normalhårt ens med apparaten), och olika blodprover den senaste tiden (för mig alla dessa prover på vc) inte visade något... ja, då var det fibro.

Det var en snabb och enkel undersökning och jag har svårt att fatta att det tog så lång tid innan nån tyckte jag skulle göra den. Jag gick i 6 år på olika vårdcentraler ju!

Kommentarer
Postat av: Ylva

Låter som en enkel procedur men säker som du säger svår att upptäcka. Jag har haft smärta i min kropp på olika ställen i 7 år men har egentligen inte sökt hjälp för det. Har ju svårt att göra något tungt hemma och på jobbet. OM ens det.

2009-12-14 @ 17:10:31
URL: http://ypax.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0